Hyreskostnaderna för asylbarackerna – Skattebetalarnas mardröm | Sverigedemokraterna i Vallentuna

Hyreskostnaderna för asylbarackerna – Skattebetalarnas mardröm

Modulhusen i Brottby, Ekskogen och Vallentuna centrum för nyanlända invandrare och ensamkommande asylsökare blir en dyr historia för kommunens skattebetalare. Hyreskostnaden för Vallentuna kommun blir svindlande 309 600 kronor i månaden, totalt 3 715 200 kronor per år. Lägg därtill montage- och installationskostnader på 4 482 000 kronor. Utöver dessa kostnader tillkommer utgifter för försäkringspremier, byggnation av grund, inkoppling av VA el, personalkostnader samt säkerhetsåtgärder. Hyrestiden är satt till fem år och om det trots förmodan inte förlängs så tillkommer det demontage- och återställningskostnader på över två miljoner kronor.

Alliansen och de rödgröna ska ha detta i åtanke om/när man i framtiden måste dra ned på den kommunala servicen eller om/när man måste avstå välfärdsinvesteringar för Vallentunaborna. Att man väljer att satsa så stora summor så kortsiktigt istället för att investera i Vallentunabornas gemensamma välfärd genom exempelvis permanenta hyresbostäder till kommunens redan befintliga invånare anser vi både är oansvarigt och slösaktigt av övriga partier.

12747311_1066600990072239_3016667235531201466_o