Vallentuna kommun köper lägenheter för 33 miljoner till nyanlända migranter. | Sverigedemokraterna i Vallentuna

Vallentuna kommun köper lägenheter för 33 miljoner till nyanlända migranter.

Sverigedemokraterna Vallentuna kan nu avslöja att Vallentuna kommun har köpt in bostadsrättslägenheter för 33 miljoner kronor till mottagandet av nyanlända migranter. Totalt handlar det om 17 stycken lägenheter runt om i kommunen, totalt hamnar månadsavgiften på 73 849 kr/månaden, kommunen står för hela beloppet.

Den borgerligt alliansstyrda kommunledningen fortsätter att driva sina integrationsåtgärder till sin spets. Man väljer hellre att köpa in bostadsrätter som därefter tillfaller nyanlända invandrare än att investera kommuninvånarnas skattepengar i ungdomsbostäder eller vård och omsorg för våra äldre. Alliansen och de rödgröna ska också ha detta i åtanke när man i framtiden måste dra ned på den kommunala servicen eller när man måste avstå andra välfärdsinvesteringar i Vallentuna.

Vi i Sverigedemokraterna anser att kommunens skattepengar ska gå till Vallentunabornas egna välfärd och välstånd. Att med allmänhetens pengar köpa lägenheter för 33 miljoner kronor som sedan går till nyanlända migranter anser vi är helt fel prioritering. Man kan nära tolka beslutet som löjeväckande och hånfullt när våra egna ungdomar står utan egen bostad eller när ensamstående föräldrar hänvisas till hotell eller gatan om något oförutsägbart skulle hända familjesituationen. Vi kan inte annat än att tolka kommunens agerande som att man helt enkelt inte bryr sig om bostadsbristen i Stockholm och Vallentuna. En bostadsbrist som dagligen drabbar bland annat unga vuxna som vill flytta hemifrån. I en budgivning som vi har tagit del av har kommunen budat över två Vallentuna killar, en på 24 år och en 28 år. Både bodde hos sina föräldrar och ville troligtvis flytta hemifrån, något som kommunen nu stoppade när de skulle köpa in lägenheter till nyanlända invandrare.

sammanställningbudgivning